fredag 17. mars 2017

girlpower

Hei alle sammen. 

Det rolige liv på landet lar visst vente på seg. Det er så mye moro å være med på, så jeg rekker ikke å stoppe opp for å fortelle dere en gang. Men vi kan jo håpe på hyppigere oppdateringer her på LivsLyst når vi lander skikkelig oppe på gården. Ønsket er der, det skal dere vite!

Som frilanser må man holde seg selv i ørene for å være effektiv og overholde gode arbeidsrutiner. Når arbeidsplassen er ens eget hjem, er det fort gjort å ta en kaffekopp for mye, eller velge å ta en lunch med venninnene istedet. Og av og til skal man jo gjøre det. Det er jo nettopp friheten i dette som er så bra. Det er altså både gode og utfordrende sider ved å drive sitt eget firma. Jeg har derfor den siste tiden jobbet med å lage bedre struktur i min egen arbeidshverdag der oppgavene kan være veldig varierte. Jeg syns jeg liksom aldri bli god nok på dette.

Og i går ble det nok en uforutsigbar dag på jobb...

Jeg fikk besøk av NRK oppe på gården. De skulle ikke guides fra rom til rom i det som skal bli vårt hjem. Det var noe ganske annet som stod på agendaen. I samarbeid med MØY (organisasjon stasjonert i Telemark - jobber for å få flere jenter ut i egne foretak - fordi landet vårt trenger det), ønsker vi å få mer fokus på jenter med egne foretak. Det er nemlig slik, på landsbasis, at flere gutter starter firmaer enn jenter. Hvorfor er det slik? Jeg har selv mange tanker om dette, og har kanskje gjennom tiden raskere sett hindringene enn mulighetene. Og har jeg tid? Er jeg god nok? Tør jeg? MØY har gjort undersøkelser og fått mange svar på hvorfor jenter kvier seg. Og når man sitter med svarene rundt dette, kan man begynne å jobbe og gjøre endringer. Da kan jo alt skje, tenker jeg! Jeg syns dette er så spennende. Jeg får så lyst å heie på dere alle som går med drømmer og idèer på lager. For jeg vet det er mange. 

Krans av furu, einer og bjørkeskudd.
NRK og jeg har altså tatt en prat rundt dette. Da med utgangspunkt i min jobb som frilans journalist. Og at vi har flyttet fra den kjente og kjære byen, til et liv på landet. Som bare hittil har åpnet så mange nye dører for oss. Både privat og i jobbsammenheng. Og å snart bo på et gammelt tun, og ha tilgang på værbitte og gamle overflater, landlige miljøer og ressursene i naturen gjør jobben min enklere. Og jeg som var så redd for å ta dette steget. Så viser det seg gang på gang, når man kommer ut på andre siden, at de skumle forandringene fører til noe godt. 

NRK-reportasjen sendes mandag 20. mars klokka 1845.

Sørlandskofte i okergult og natur. Oppskrift og garnvalg i Kofteboken 2.
Jeg kjenner dette med jenter i egne foretak er et så spennende tema. Det er så mange bra ressurser der ute, og så mange som har gode idèer. Vi må bare heie hverandre frem! GIRLPOWER til folket altså!

Tror ikke det blir siste gang dette blir tema her på LivsLyst. 
Kanskje skal jeg fortelle min historie en dag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar