mandag 5. desember 2016

gulv på gang

I forrige uke kom materialene som skal bli gulv i huset vårt. Hurra! Det går med andre ord stadig fremover på husbyggingsfronten. Til nå har vi hoppet fra planke til planke der inne. For ikke å snakke om alle hindere på veien: Verktøy, isolasjon, panel i store stabler, ledninger... Det skal bli så godt, og så utrolig gøy, å få ordentlige gulv i huset. 

Gulvbordene har tre bredder, og det var jammen litt styr å sortere, regne ut og ha kontroll på hvor mange av hver størrelse som skal til hvert rom. Thomas har heldigvis gjort slikt før, og jeg kunne i grunn bare overlate akkurat dette til han. Så gjorde jeg meg heller bedre som bære- og sorteringshjelp. 

Da vi kom til gards var nesten alle gamle gulvbord revet ut. Det var et nokså tomt og rasert lite skall av en bygning, men av flere grunner var det denne plassen vi falt for. Hadde huset vært intakt, hadde vi nok bodd her for lenge siden, men nå får vi i alle fall både et varmt og godt hus før vi flytter inn. Materialene til gulvene er bestilt fra en lokal sag her i Vest-Telemark. De skal være av god kvalitet, de er tykke og hver planke veier mye. Det kjente jo bærehjelpen ;O) 

Jeg kan nesten ikke forstå at vi nå skal få gulv i hele huset. Etter å ha hatt jordgulv og siden murgulv så lenge, blir det så utrolig godt å få dekket alt til og skaffe oss fine overflater der inne. Da blir det jo snart et hjem da!

En liten kommentar til vinduene på denne gavlveggen: Vinduet til venstre er til badet. Det er ferdig. Vinduet til høyre er til et soverom, og det skal males et strøk til før det skrapes. Så er det ferdig også. Det er forklaringen. 

Hvert bord ble kuttet til i riktig lenge, båret inn i rett rom, lagret bunkevis etter størrelse, og nå skal de få ligge en liten stund til for en liten ettertørk. Sååå blir det gulver!

Ps! Legg merke til at det er gardiner i vinduet. 

Under gulvene skal vi isolere med trefiberisolasjon. 

Se se! Vi sitter inne!

Thomas og jeg har hatt noen fine dager på gården og stullet med dette. I pausene har vi tatt av oss skoene, kokt oss kaffe og spist mat i veslestua. Ja, nå er faktisk et rom neeesten helt ferdig! Med malt tak og vegger, og gulvet er på plass her inne. 

(Da kalte vi rommet for biblioteket. Nå ble det plutselig naturlig å si veslestua. Så får vi se hva det blir etter som bruksverdien endrer seg fremover i tid.)

Her inne i veslestua har vi satt på en elektrisk ovn, så det er godt og varmt. På gulvet ligger det en fillerye og i vinduet har jeg altså hengt opp gardiner. Dere skal få ser mer siden, om dere har lyst. Det kommer, det kommer. 

2 kommentarer:

  1. Haha, må le. Kjenner så godt igjen i det der med å pynte litt og lage det koselig med ein einaste gang det er mulig, altså nesten ferdig. Mannen syns for øvrig at eg er litt for ivrig på akkurat det feltet. Men eg trur det er viktig å kose seg litt undervegs, og lage det litt koselig i ein krok om det går an! Prosjektet dykkar er så utruleg spennande, og eg gledar meg til å sjå det ferdig! Fine golv blir det og!

    SvarSlett
  2. Åhhhhhh så fint..ja det første jeg så var jo de vakre gardiner..;-)
    Nå går det fort..og så flotte gulver det blir også.
    Et gjennom solid og flott hjem dere får.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlett