torsdag 27. august 2015

gode råvarer

Jeg er heldig å ha besøk av foreldrene mine om dagen. De er god hjelp og godt selskap i denne siste innspurten med Kofteboken 2. I dag ble det enkel lunch med gode råvarer. Og har man tilgang til gode råvarer, da trenger man ikke mye. På veien oppover til Kviteseid i går, stoppet vi nemlig innom en gårdsbutikk med steinovnsbakeri. Kjøpte med oss godt brød, eplesaft og tomater. Da er ost alt man trenger i tillegg for å få seg et godt herremåltid mener jeg. Og kanskje litt pepper. For så godt er det med ferske tomatskiver.

Om man har tid og anledning, syns jeg halve måltidet er et koselig dekket bord. Trenger ikke være så mye greier, men litt porselen og juice på glassflasker hjelper mye. Så blander jeg gjerne servicer etter humøret. I dag ble det blant annet frukttallerkner. Det passer så godt med litt gullmønster her i 50-tallshuset. Og så et tent lys da. Ikke la meg glemme det tente lyset! Det er enkel stemningsskaper i seg selv. 

Ei kofte eller ti har jeg jo alltid i nærheten. Så kan både jeg og gjestene hive på oss om vi blir litt kjølige. Startet faktisk dagen med å fyre opp i den store etasjeovnen i stuen. Ikke fordi det var så veldig kaldt egentlig. Mer fordi det er så utrolig koselig! Så får man heller lufte litt ved siden av. 

1 kommentar: