mandag 14. april 2014

enkle og raske tebriks

Disse tebriksene/frokostbrødene er superenkle og raske å lage. 
Har du gjester, sett deigen kvelden før og dere får en fersk og god frokost.

Du trenger: 
ca 100 g smør
6 dl melk
4 ss sukker
litt salt
2 egg
1 pk gjær
(setter du deigen over natta, skrenkes gjærmengden betraktelig)
ca 1 kg hvetemel
(bytt gjerne til en del grovere mel)

Slik gjør du: 
Bland deigen på ordinær måte. Del så deigen i fire. Hver del kjevles ut til et rektangel på ca 30x40 cm. Pensle så med kulturmelk over den utkjevlede deigen. Brett langsidene over hverandre. Da får du tre lage med deig. Snu deigen så "skjøten" kommer i bunn. Skjær ut briksene i passe størrelse. Pensle med egg/kulturmelk på toppen og strø på for eksempel valmuefrø. 

Stekes i ca 15 minutter på 200 grader

9 kommentarer:

  1. Mmmmmm...disse så utrolig gode ut:)
    Du er så flink til å bake ol :) dette er noe jeg ikke er god på men men ....
    Ønsker deg en herlig uke og en God Påske:)
    Klem Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det jeg ikke er vet du, Merete. Jeg gjør bare det alle klarer jeg. Stadig må jeg tenke "ok, da gjør jeg det litt annerledes neste gang". Learning by doing - det er det jeg driver med. Hihi. Jeg var livredd for baking før. Helt sant. Hadde så lyst, men trodde jeg ikke ville få til noe. Nå syns jeg det er litt gøy, men det kunne gjerne bakes oftere og bedre. Men jeg er da på vei! Så kom igjen Merete - om du har lyst!

      Slett
  2. God morgen, ser herlig ut, ganske lik oppskrift på dem jeg pleier å bake, men har aldri prøvd å sette deigen kvelden før, må prøves! Ha en magisk påske, fantastiske Liv! Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Thanks for the recipe, Liv. Those rolls look delicious. Perfect for Easter breakfast.
    Linda xx

    SvarSlett
  4. Tusen takk for oppskriften, lurer bare på en ting.
    Skal frokostbrødene etterheves før steiking ?
    Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert lurt å etterheve, men det hadde ikke jeg tid til sist ;O)
      Har litt dårlig tid til sånt av og til. Hehe. Og når gjestene venter... men uansett: briksene hevet kjempe fint inne i ovnen.

      Slett
  5. Hei
    Takk for oppskriften, hever du briksene etter at di er bakt ut før du steker dem.
    Eller skal den heves kun en gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert lurt å etterheve, men det hadde ikke jeg tid til sist ;O)
      Har litt dårlig tid til sånt av og til. Hehe. Og når gjestene venter... men uansett: briksene hevet kjempe fint inne i ovnen.

      Slett