torsdag 17. november 2011

SLIK FANT VI GÅRDEN

 Thomas og jeg hadde et stort ønske om en gård på landet og raskt formet søndagsturene våre seg til Gårdsjakt. Vi fant mange fine steder. Men ingen av dem fikk hjertene våre til å banke det lille ekstra. Vi lette blant annet på Google Maps etter aktuelle steder, for vi var jo ute etter bygninger som var så "urørte" som mulig. Venner og kjente tipset oss og vi dro spendte i vei. Andre ganger kom vi tilfeldigvis over slitte og ubebodde bygg i områder vi kunne tenke oss at det lå noen. Og ikke minst, vi besøkte gårder som vi fant til salgs på Finn.no. Og ikke hadde jeg trodd at vi skulle finne vår drømmeplass på noe så lite eksotisk som Finn! For det var nemlig der vi kom over den.

Jeg satt hjemme hos min Ma og Pa og Thomas var på snekkerjobb oppe i Telemark. Jeg trålet Finn-annonsene som jeg hadde gjort hundre ganger før og plutselig dukket det opp et bilde av tre brunsvidde og nydelige bygninger. Høyt oppe på et jorde lå de og tippet nesten ut mot en utsikt som kunne ta pusten fra en. Kunne vi tenke oss å bo her? Hva kostet det? Hvor mange var interessert og hadde vi i tilfelle noen sjanse??

Uansett, dette måtte jeg fortelle til Thomas. Og av alle ting var han på jobb i bygda der denne plassen ligger(!!), så da jeg fortalte om gården som var til salgs, heiv han seg i bilen og ble den første som møtte selgeren. Jeg dro opp dagen etter og vi fikk ta en god titt rundt på tunet. Jeg orket ikke å ta et eneste bilde den dagen i tilfelle vi aldri skulle komme hit igjen. Vi syns det var så vakkert...

Da vi så utsikten her oppe, ble ikke saken noe bedre. Den var rett og slett et lite stykke Norge. Den hadde alt. Ruvende fjell. Akkurat som Thomas ønsket seg. Et nydelig vann med herlige bademuligheter rett i nærheten som stod på min ønskeliste. Og i solsiden her oppe vet vi fra før at det er gode vekstforhold og dessuten kommer våren tidlig!

Og for å ta kortversjonen: gården er vår!

*Jeg har fått en del spørsmål fra dere om alt fra beliggenhet til om vi skal bruke
den gamle inngangsdøren og jeg skal prøve å svare litt etterhvert! 

_______________________________________________________________________________________
Bildene fra GÅRDSJAKTEN finner dere under BEAUTIFUL PLACES oppe i rullgardinen.
Bilder fra GÅRDEN VÅR finner dere under RESTAURERING oppe i rullgardinen.

18 kommentarer:

  1. Så fantastisk historie. Jeg blir helt rørt.. og lammslått av den fine utsikten! Lykke til videre May Gøril

    SvarSlett
  2. For en fantastisk plass!! Budrunde er no frustrerende greier- å blir så skuffa hvis man ikke "vinner"! Men lykken er på deres side! Gleder meg til å følge med videre ;-)
    - Klem Stine

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Et nydelig sted!
    klem marit

    SvarSlett
  4. Helt fantastisk!!! Denne gården var ment for dere! For en utsikt og for noen bygninger!! Gratulerer så masse og lykke, lykke til med restaureringsarbeidet!!
    Så glad på deres vegne!!!
    Klem Hjørdis:)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med gårdskjøp, så jo knallflott ut ;) Jeg sitter i budrunde nå og det ER nervepirrende......håper det går samme vei med oss ;)

    SvarSlett
  6. Dette er er virkelig en drømmeplass!!!!!!!!!! Wow!!
    Gratulerer - her kommer lykken til å gro.

    SvarSlett
  7. Fantastisk, heeelt fantastisk :)))

    Budrunder er grusomme, men såå godt dere vant :))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  8. Gratulerer igjen :) Så koselig historie! Blir rett og slett rørt ja..
    Kan se for meg noen sauer/geiter ute på jorde ;) herlig..
    Men det blir nok mye jobbing... Heldige som kan gjøre mye sjølv!
    Masse lykke til!

    SvarSlett
  9. gratulerer!!! sååå spennende... tipper det er i Telemark.. (m tanke på diss emørke husene.)
    klem,magny

    SvarSlett
  10. gratulerer!!! sååå spennende... tipper det er i Telemark.. (m tanke på diss emørke husene.)
    klem,magny

    SvarSlett
  11. Liv! Jeg fikk boligdrøm i postkassa i dag:D
    Jeg elsker når jeg åpner interiørblader å ditt blide ansikt lyser opp en eller flere av sidene. Det er jenta si det :)

    Supert at dere har kjøpt dere denne flotte gården for da går jeg en inspirerende tid i møte med å følge med på bloggen din.

    Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  12. Gud, så flott historie... Og så fantastisk utsikt. Heldige dere er !!

    SvarSlett
  13. Herlig! Minner meg veldig om det vi "gikk gjennom" fra vi fant annonsen på Finn og de nervepirrende dagene med budrunde. Som av alle ting ble avsluttet med at min kjære ringte meg mens jeg stod midt på Kiwi og sa at vi hadde tapt - noe som var en særdeles dårlig spøk ;o)
    Sier det igjen; det er en virkelig perle dere har funnet, og gården kunne ikke vært mer heldig med sine eiere heller :o)

    klem Mona

    SvarSlett
  14. oi oi oi, for en nydelig gård dere har kjøpt dere!!!
    Fant bloggen din i Boligdrøm, måtte inn å se, og nå er jeg blitt følger ;)
    Gleder meg til å følge gårdsdrømmen videre!
    Klem fra Mirjam

    SvarSlett
  15. Hola
    yo y mi marido vivimos en España
    no somos españoles somos emigrantes
    Nos gustaria tener una pequeña casa
    un dia tememos si Dios quiere
    casa en estilo Nordico ;-)

    Me gusta mucho tu blog
    gracias
    Fatima

    SvarSlett
  16. Gratulerer med et fantastisk sted. Det blir fort en dille når man er på let etter det perfekte sted. 5 år siden reiste jeg land og strand rundt etter hytte. Hele Rogaland og Vestagder ble saumfart. Til slutt fant vi vårt Paradis Solbakkjen. Flott blogg du har , blir spennende å følge med. ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  17. For et eventyrsted!

    - Asbjørnsen og Moe, tusser og troll..og trollene på Heddalsskogen!

    Utrolig vakkert! Et lite stykke Norge. Lykke til med å gjøre det til et hjem. Et livsprosjekt.

    SvarSlett
  18. Elisabeth Jernslett30. desember 2011 kl. 14:45

    Gratulerer! Det høres ut som et lite eventyr!

    SvarSlett